skriveromidag.blogg.se

Det här med "rätt mat"...

Publicerad 2013-11-14 20:50:56 i Idag,

Jag är en riktig gottegris, precis som väldigt många andra. Så här ser det ut för mig:
Blir sugen på något, t.ex. Coca Cola. Handlar det när jag kan och tänker då att jag måste äta något till. Jag är inte sugen på något annat men köper typ en chokladkaka. Väl hemma inväntar jag Coca Cola-suger ordentligt och sätter då igång. Chokladen kommer med och efter ett par bitar av den får jag en äckelkänsla i kroppen. För innan denna känsla kommer så har jag redan gjort exakt samma sak några dagar innan, fast med andra feta/sockriga/onyttiga livsmedel. Jag får den där "nej, nu får det vara bra med sötsaker ett par dagar"-känslan.
 
Det handlar definitivt inte om en "åh nej, nu kommer jag bli tjock"-känsla för jag har, tack och lov, inte sådana problem. Det jag känner är snarare att hela min kropp är full att socker, en känsla av orenhet på något sätt. 
Jag vet att det kanske låter precis som starten på en ätstörning men tro mig, så här har jag varit i flera år och jag pendlar inte i vikt. 
 
Då får jag istället ett stort sug efter att äta lätt mat, så nästa dag blir det t.ex. en ordentlig matig sallad. Den innehåller massa olika grönsaker, majs är jätteviktigt för det är typ det godaste, avokado och självklart något som ger den där ordentliga mättnaden - kyckling/halloumi/annan ost. Dessa perioder blir det även massa frukt som mellanmål.
 
 
Nu till något annat konstigt som kommer när dessa perioder kommer; jag blir jätteyr så fort jag går till den där nyttigare perioden. Jag äter absolut inte för lite, för det är reläjt med havregrynsgröt med mjölk, kanel, ägg och jordnötssmör till frukost. Jag ser alltid till att verkligen bli mätt och att jag äter sådant som jag står på ett par timmar. Jag är inte yr hela tiden så klart men ni vet det där när man ställer sig upp för snabbt och du får stjärnor framför ögonen?
Då går jag över till mellan-denna-period-mellan-dessa-perioder perioden; äta halvnyttigt men med sallad till. Så jag kanske gör en smarrig köttfärssås och äter pasta till och har bra med sallad till - då mår jag som bäst! För jag får lite av allt liksom, tills jag sen återkommer till det första - så jäkla sugen på något onyttigt och då är det igång igen. 
 
Så himla svårt att hitta en balans! Men jag tror att min bästa balans verkligen är att låta mig äta det jag är sugen på men då försöka hålla mig till bara det, inte köpa sådant som jag tycker passar till. Det sista jag tänker göra är att skita i vad kroppen är sugen på, det handlar bara om att kanske köpa en Coca Cola-burk istället för en 1,5-litersfalska när det bara är jag själv som ska ha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Min profilbild

Skriveromidag

En helt och hållet anonym Stockholmstjej som skriver om allt som finns i mitt huvud. Tidigare en flitig bloggare och eftersom jag aldrig varit en dagsboksskrivare men saknar att ordbajsa så gör jag det här!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela