skriveromidag.blogg.se

The ongoing näthat

Publicerad 2014-02-09 17:00:00 i Boost!, Idag, Irritation,

Näthat är en stor hype just nu. Det näthatas och det klagas på näthat. Jag ska vara den som klagar på näthatet, så klart. Jag förstår det inte, samtidigt som jag gör det, för anledningen vet man ju - man känner sig inte 100% säker med sig själv, på ett eller annat sätt. Det måste uttryckas på något sätt. Det behöver inte vara avundsjuka som ligger bakom, jag är t.ex. avundsjuk på flera av de bloggerskor jag följer men inte kommenterar jag något negativt för det. 
 
Det bästa måste vara när dessa "haters" som de kallas går till nivån att kalla någon hora, tappad etc för ett stavfel. Det glöms bort att alla kan göra fel och det glöms bort att en själv också gör fel, stavar fel eller råkar ha sagt en sak vid ett tillfälle men senare säger tvärtemot. Vi alla ändras med åldern, man ändrar åsikter, påverkas av andra, inspireras till förändring osv, shit happens liksom. 
 
Då återstår alltid frågan "vad får du ut av dina kommentarer?". Svaret är simpelt: tillfällig tillfredsställelse i sig själv. Om man skriver "du kan ju inte njuta nånting av livet, du lär förlora dina vänner som är mer fria till att hitta på saker" till tjejen som lägger upp bilder på sin hälsosamma livsstil, så känns det bra, för då har du på något sätt försvarat att du själv inte tagit tag i något du egentligen vill. Du kanske har problem med din kropp, vet att du har svårt att motstå frestelser eller vad det nu kan vara. Då känns det bra, just för stunden, att ha kläckt ut en onödig kommentar. En kommentar som är menad att såra.
 
De man väljer att hata emot, är de som gör/har något du önskar du hade själv. Ta några av våra största bloggerskor, som gjort olika skönhetsingrepp för att förändra något de inte tyckt om. De har pengarna till att ändra något men "den vanliga tjejen" som har problem med sin näsa inte har råd med. Då vill man ju självklart känna sig bättre med sig själv och hur gör man det lättast? Genom att trycka ner andra, så funkar all mobbning. 
 
Sluta trycka ner andra och ta tag i ditt problem istället! Nej, du kanske inte har råd att operera näsan eller vad det nu är som är fel men du kan då börja lära dig att tycka om dig själv som du är. Det är så viktigt att acceptera att man ser ut som man gör! Du är den enda som kan ta tag i dig själv. Var hård, det måste om en förändring ska ske. Det kanske låter hårt men näthatet måste upphöra, folk har tagit livet av sig p.g.a. det.


Kommentarer

Postat av: Milina

Publicerad 2014-02-10 00:31:08

Riktigt bra inlägg och så sant! Tycker att dom här personerna borde söka upp en psykolog istället för att kränka andra människor.

- jaa tyvärr..

Postat av: ANGELICA - Hälsosamt

Publicerad 2014-02-10 15:43:28

riktigt bra inlägg!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Min profilbild

Skriveromidag

En helt och hållet anonym Stockholmstjej som skriver om allt som finns i mitt huvud. Tidigare en flitig bloggare och eftersom jag aldrig varit en dagsboksskrivare men saknar att ordbajsa så gör jag det här!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela